De geest heeft invloed op de adem, en de adem heeft invloed op de geest.

In de yoga is adem erg belangrijk. Iedereen herkent het wel dat bij gevoelens van angst of boosheid onze adem versnelt. Wanneer we ons ontspannen voelen is onze adem rustig. Maar waar we ons niet allemaal bewust van zijn is dat adem te sturen is. En dat onze denkbewegingen invloed hebben op de adem. Door onze adem te versnellen maken we het denken onrustig en door de adem te vertragen wordt ook het denken weer rustig. Door hier bewust mee bezig te zijn, kan dit worden toegepast in je dagelijkse leven. Je zal zien dat hoe je je voelt en hoe je reageert ook van binnenuit te beïnvloeden is.

 


Aandacht werkt als een zaklamp in het donker, je ziet plotseling dingen die je eerder niet zag.

Door het doen van oefeningen met volledige aandacht leer je je lichaam beter kennen. De oefeningen hebben een positieve invloed op je spieren en gewrichten. Souplesse van het bewegingsapparaat zal toenemen en eventuele klachten kunnen verminderen. In verschillende reguliere bewegingstherapieën of sportactiviteiten zitten yoga-oefeningen verweven, maar worden niet altijd als zodanig herkend. Een verschil is dat tijdens yoga de oefeningen met volledige aandacht worden uitgevoerd, waardoor er meer bewustzijn zal ontstaan.

 


Spanning is wie je denkt dat je moet zijn, ontspanning is wie je bent.

Yoga kenmerkt zich door ontspanning na inspanning. Pas wanneer er ontspanning is kan bewustzijn groeien over de dingen die je doet of hebt gedaan. Wij mensen zijn zo geneigd het goed te willen doen voor een ander, waardoor we vergeten te luisteren naar onszelf of ons lichaam. Door regelmatig te ontspannen leer je zien wie je zelf bent en waar jouw behoeften liggen. Dit is voor iedereen anders.